Reizen met de trein heeft iets aantrekkelijks. Het lijkt wat trager te gaan dan met de auto (al leg je vaak in kortere tijd langere afstanden af), je kunt heerlijk naar buiten turen (er is zoveel te zien in Vietnam!), maar ook wegdromen, op je gemak wat eten of lezen, en als je de nachttrein neemt komt iemand je bed opmaken en reis je ‘groen’ en bespaar je een nacht in een hotel. Een win-winsituatie!
Er rijden treinen tussen Hanoi in het noorden en Ho Chi Minh City in het zuiden van het land. Deze 1.737 kilometer spoor gaat via Ninh Binh naar zee en volgt waar mogelijk de kustlijn. Het traject voert soms letterlijk langs het strand. Er zijn onder meer treinstations in Dong Hoi (aan de kust van de Zuid-Chinese Zee, die in Vietnam de Oostzee heet), in Hue, Da Nang en Nha Trang. Maar er gaat er bijvoorbeeld ook een van Hanoi naar Halong Bay, en er gaan treinen die via Lao Cai of Dong Dang in Noord-Vietnam naar China rijden.
REISTIP: 21-DAAGSE RONDREIS HET BESTE VAN VIETNAM
UITZICHT: DE HAI VAN PAS
De beroemdste treinkilometers in Vietnam zijn waarschijnlijk de 103 kilometers tussen Hue en Da Nang. Die brengen je namelijk over de fenomenale Hai Van pas. Van daaruit kijk je op de zee en op de bergen aan de andere kant van het spoor. En omdat de trein hier vanwege veiligheidsredenen extra langzaam rijdt, heb je veel tijd om om je heen te kijken.
Waar kun je uit kiezen als je in Vietnam de trein neemt? Als je alleen wilt zitten is je keuze een hard bankje (niet doen) of een ‘soft seat’, een echte treinstoel (zoals we ze in Nederland en België kennen). Dat geldt voor de meeste treinen, maar niet allemaal, dus kijk altijd naar wat er op jouw route te kiezen valt.
NACHTTREIN
Misschien vind je het belangrijker om te weten hoe de slaapcoupés zijn ingedeeld, omdat veel treinen vanuit Hanoi en Ho Chi Minh City nachttreinen zijn. Je hebt treincoupés met drie lagen bedden (‘hard sleeper’) en coupés met twee lagen bedden (‘soft sleeper’). Vaak zijn de bovenste bedden duurder dan de lagere bedden.
Wij bevelen de ‘soft sleeper’ aan. De bedden zijn 1.85 m lang, 65 cm breed en je hebt 90 cm hoogte om je in te bewegen (bij de ‘hard sleeper’ heeft het bovenste bed maar 47 cm hoogte). De coupés hebben een deur met een slot (de ‘hard sleepers’ hebben vaak geen deur of gordijntje). Ook goed om te weten: de meeste treinen in Vietnam hebben geen ladder om bij het bovenste bed te komen, maar alleen een uitklapbare voetsteun om je mee af te zetten.
Sommige treinen hebben VIP coupés. Het betekent dat alleen de onderste twee bedden worden opgemaakt en je dus (als je met z’n tweeën bent) privacy hebt. De kaartjes kosten ongeveer twee keer de prijs van de ‘soft sleeper’.
REISTIP: 20-DAAGSE RONDREIS VIETNAM COMPLEET
ONZE TIPS
In veel nachttreinen is een restauratie wagon of wordt er eten aangeboden door verkopers in de trein of vanaf de perrons. Wij raden reizigers aan voor de reis zelf wat eten, snacks en water voor de nacht en ontbijt te kopen en dit mee te nemen. Zorg ook dat je bijvoorbeeld een flinke handdoek bij de hand hebt om te gebruiken als (extra) deken. En stop je toiletspullen en wat je tijdens je reis nodig hebt in een aparte tas. Mogelijk wordt je koffer ergens anders opgeslagen en kun je er niet bij.